Vad är förmedling?
Försäljningen av en båt är uppdelad i två steg, där annonsering och marknadsföring är den första, med slutresultatet att en köpare hittas och ett avtal avläggs. Det andra steget innebär att både köpare och säljare genomgår processen med kontrakt, undersökningar, testkörning, efterföljande förhandlingar och naturligtvis pappersarbete i relation till titel, registrering, moms och RCD.
Det första steget kan antingen vara relativt enkelt eller frustrerande och långvarigt, medan det andra nästan alltid är väldigt svårt och riskfyllt med potentiella fallgropar. Som ett resultat, även om en säljare gärna hanterar första etappen själva, erbjuder Grabau International en dedikerad service för att tillgodose den mer komplexa och utmanande andra etappen.
Båtförmedlings tjänster
Vår skräddarsydda och dedikerade förmedlingstjänst erbjuder en köpare eller säljare (eller båda) förtroende för att dessa aspekter hanteras av en kvalificerad professionell båtmäklare, som fungerar enligt de strikta praxisreglerna som beskrivs av ABYA. Detta inkluderar:
- Använda ABYA-godkända juridiska kontrakt för försäljning- och köpprocessen.
- Förvara alla betalningar i specifikt avsedda kundkonton hos banken.
- Full försäkring för förmedlingstjänsterna och värdet av båtar som köps eller säljs.
- Möjligheten att tillhandahålla kunskap, vägledning och administrationstjänster i fråga om laglig titel, båtregistrering, moms och RCD-frågor.
- Överföring av laglig titel.
- Snabb överföring av intäkter från försäljning och tillhandahållande av uttalanden och fakturor för att stödja försäljningen och mäklarnas tjänster.
- Arbeta direkt med marina finanshus för att identifiera närvaron av, reglera eller säkra marina lån.
- Direkt samarbete med försäkringsbolag för att hjälpa köpare att säkerställa skydd för sina nya inköp.
- Nära arbetsrelationer med tredjepartsföretag inom branschen för att täcka all ytterligare logistik som är involverad i försäljningen av en båt. Detta kan inkludera ombyggnad/reparation, valetering, leverans, hamnbåtplats, handledning och charter.
Vem kan använda dessa tjänster?
Vi kan agera på uppdrag av antingen köpare eller säljare i en förmedling. Säljare som vill hitta en köpare för sin båt privat kan instruera oss i förväg att hantera eventuella senare överenskomna erbjudanden. Alternativt kan en blivande köpare be oss att agera på deras vägnar så snart en lämplig båt hittas och ett erbjudande överenskommits. Vi kan vidare agera på uppdrag av en köpare i ett fall där en båt hittas genom en tredje part båtmäklare.
Kommer en försäljning eller köp att garanteras eller ersättas av Grabau International?
Vi agerar alltid på uppdrag av den instruerande parten, oavsett om det är köparen eller säljaren. Vi har emellertid en tydlig omsorgsplikt gentemot alla parter som är involverade i försäljning och inköp.
Om en säljare är en privatperson eller ett företag som inte säljer under sin verksamhet kommer vanligtvis ingen garanti att gälla. Det är viktigt att en köpare tillfredsställer sig med båtens utförande och skick genom personlig inspektion, professionell undersökning och/eller testkörning eller segling. Kostnaderna för sådana kontroller faller vanligtvis på köparens konto.
När det gäller titel, registrering, moms och RCD måste köparen igen vara säker på att dessa är i ordning. Grabau International kommer att begära allt stödjande pappersarbete från säljaren och göra dem tillgängliga för inspektion av köparen.
För mer formell rådgivning om pappersarbete bör en köpare söka ytterligare råd från kvalificerade källor, t.ex. den berörda tullmyndigheten eller i fallet med RCD.
Vi har tagit fram en grundläggande guide till moms & RCD som du hittar här.
Vad kostar det?
Våra avgifter är från 2% + moms * av brutto försäljnings- / inköpspris för en förmedlingstjänst. Det är ungefär hälften av kostnaden för vår fullservicemäklare på den logiska grunden att tjänsten täcker andra hälften av den kompletta båtförsäljningsprocessen.
Vi kan också tillhandahålla en enklare dokumentationskontrolltjänst för köpare där vi kommer att undersöka tillgängliga titelhistorik, registrering, moms och RCD-bevis och erbjuda vägledning om vad vi hittar. Avgifter för denna tjänst börjar på 270 € + moms.
Våra avgifter betalas alltid av den part som instruerar tjänsten. Om en köpare och säljare beslutar att gemensamt instruera oss för förmedlingstjänst måste de göra det inom sitt eget privata avtal, med bara en part formellt instruera oss att agera för deras räkning. Vi kan inte instrueras av båda parter.
* Minsta avgift 1600 € + moms